اخبار

سایت “دیده بانی” یکساله شد !

امروز ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۹۱ شمسی سایت دیده بانی یکساله شد.

سعی ما در این یکسال معرفی روستای دیده بان که یکی از مهدهای تمدن کهن لارستان است به ایران و جهانیان بوده است. روستای دیده بان با آثار و قلعه های محکم و سدهای دوران های کهن از شناخت خوبی برای مردم لارستان و ایران برخوردار نیست و این بر می گردد به خودمان که نتوانستیم برای دیده بان کاری هر چند اندک برای شناساندن روستای خود به دیگران انجام بدهیم.

نمی دانیم چقدر گره گشای این کار بوده ایم ولی با دستان تهی با مجموع های زیاد این روستا دست به کار شدیم تا بتوانیم تلاشی هر چند ساده برای روستای خود انجام بدهیم نمی توانیم همه مردم را به دیده بان ببریم ولی با معرفی آثارهای ماندگار همچون قلعه دولاب ، قلعه مروده ، قلات گبرو ، سدهایی مانند سد ساروجی و سد طاهری و سد بست گله و نخلستانهای بزرگ و غیره در این دنیای مجازی کاری انجام داده ایم.


 

سایت دیده بانی یکساله شد

 
دیدار از این مکانها بی شک برای همه جالب و بیادماندنی خواهد بود. با شناخت این روستا حتماً هر دیده بانی به روستای خود افتخار می کند باید به محسنات خوب مردم این روستا اشاره کرد مردمی خون گرم و پرتلاش. باید کمک کنیم حقی که از این روستا و مردم آن ادا نشده را ادا کنیم باید ارزشهای دیده بان را پاس بداریم و پاسدار گویش و آداب و رسوم مردمان کهن خود باشیم و ارج نهیم فداکاریها و مصیبتهایی که بر سر مردم و این روستا آمده است.
 
یادگیری زبان دیده بانی را نباید از فرزندانمان دریغ کنیم هر چند در کنار زبان فارسی که این روش بدون شک به ضرر خود و روستایمان خواهد بود. باید کوشید آنطور که بوده ایم بمانیم ولی با فرهنگ و ایده نو ،تربیت نو و آینده نگری بهتر و هیچ چیز را از فرزندانمان دریغ نکنیم و بکوشیم بر شناساندن روستای خود به دیگران همیشه افتخاری باشیم برای دیده بان کهن . دیده بانی که اگر همین طور پیش برود مطمینن در آینده نچندان دور نامی از آن باقی نخواهد ماند مانند زلزله ای بر جان روستایمان نیفتیم و هر چیز خوب و خرابی را در هم بکوبیم و در آخر تلی از خاک را به نظاره بنشینیم.
 
هستند افرادی که درک گفته های من را داشته باشند. با جمعیتی قریب به سه هزار نفر مدارسمان در صدر کمبود دانش آموز قرار دارد و کارمان مانده که آموزش فرزندانمان از راه دور انجام پذیرد که بدون شک مثمر ثمر نخواهد بود. بدون شک با چنین وضعیتی نسل بعدی حتی پای خود را در دیده بان نمی گذارند و خود را دیده بانی نمی نامند.
 
در این یکسال سختی ها کشیدیم ، خیلی ها را شناختیم ، تهدید ها دیدیم ، فحش ها خوردیم ، بی ملایمت ها دیدیم ، رفیق های نیمه راه زیاد شناختیم اما فقط به عشق دیده بان سخت ایستادیم و همیشه سرلوحه کار خود قرار دادیم که حتی اگر برای یک دیده بانی یا حتی برای خاک دیده بان باشد ما هستیم و این راه را ادامه می دهیم.
 
در حال حاضر به لطف الهی سه سایت رسمی و ثبت شده وجود دارد که منحصراً به دیده بان ، مردم دیده بان و معرفی اماکن و فرهنگ تاریخی دیده بان می پردازند که این خود در منطقه صحرای باغ حتی تا فداغ ، ارد و اوز نمونه می باشد.

۱۶ آبان ۱۳۹۱
https://www.didebani.com/?p=642

۹ نظر در “سایت “دیده بانی” یکساله شد !

  1. دوستدار دیده بان گفت:

    دیده بان عزیز و کهن دوستت دارم “با آن مردم غیور و شهید پرورت ، با آن جوانان شجاع و روشن فکرت ، با آن شیخ ابوالقاسم و شاه محمد و بی بی زیبایت ، با آن نخلستان و نخلهای کهن و سر به فلک کشیده ات ، با آن کنارهای نباتی و گردو و سیه ات ، باآن قلعه دولاب و قلات گبروات که نماداستقامت ، شجاعت و پایداریست ، باآن رودخانه و برم خونیت ، باآن تنگ کوچو و مورده ات ، باآن تنگ چودی و تنگ ده ات ، با آن بست گپ و بست گلوات ، باآن برکه و اشکت زیرشومت ، باآن برکه پل و سرخت که نماد قدمت دیده بان است، باآن شاعران افتخارآفرینت ،باآن دلاور میرشکارهای قدیم والآنت ،وباآن پستی و بلندیهای کوهایت ،دوستت دارم دوستت دارم دوستت دارم:

    1. محمد رسولی گفت:

      خیلی زیبا بود مرسی

  2. فداغ نیوز گفت:

    با تبریک یکمین سال تاسیس سایت زیبای دیده بان از کلیه دوستان وآشنایان می خواهم که مطالب وخبرهای امروز وامشب عمرانی فداغ نیوز را از دست ندهند

    1. محمد رسولی گفت:

      مرسی فداغ نیوز جان فدای قدمت

  3. راشدانصاری گفت:

    باسلام وتحیات
    خسته نباشید محمد جان.خوشحالم که پس از سال ها که یک تنه بار تمام این مشکلات را به دوش می کشیدم، هم اینک دوستانی امثال حضرت عالی و موسا و حسن عزیز توانسته اید صاحب این قلم را یاری دهید… روزگاری بود که هرچندسخت گذشت اما بزرگان فرهنگ و هنر و تاریخ این مملکت در سخنرانی ها و مقاله هایشان از دیده بان به واسطه آشنایی با این حقیر و آثار ناچیز و ناقابلم یاد می کردند…هرگز فراموش نمی کنم که استاد احمداقتداری و استاد رضایی و باستانی پاریزی و استادنعیمی ها…با نوشتن نامه و دادن پیغام از بنده خواستار ارسال نشریه نخلستان بودند….و صاحب این قلام نیز دروسع خود و علی رغم تمامی مشکلات علی الخصوص مشکل مالی که کماکان گریبانم را گرفته است، هیچ گاه خسته نشدم و از خود مایه گذاشتم و کم نگذاشتم…اما امروز دیگر تنها نیستم وشما جوان ها با پتانسیل جوانی و انرژی بیشتری دست به دست هم داده اید و داده ایم تا دیده بانی آباد و آزاد و زیبا داشته باشیم… محمد جان به نظربنده یکی از آن دلایلی که فرمودید به ویژه در رابطه با کمبود دانش آموز و… مهاجرت بی رویه دیده بانی ها به هرمزگان و عدم ایجادشغل در منطقه و درآمدزایی توسط شورا و پولدارهای دیده بان است…وعوامل دیگری که مجال آن نیست.با وجود شما به خود می بالم.مویدباشید

    1. محمد رسولی گفت:

      مرسی خالوجان شما مایه افتخار ما هستید !!!

  4. مسعود سعیدآبادی گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشد چرا عکس شهدا نیست
    هر چی میگردیم همش …..
    ولی حیف از شهدا خبری نیست

  5. مسعود سعیدآبادی گفت:

    سلام چرا عکس شهدا نیست واقعا که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که ایمیل ندارید از این مدل استفاده کنید: a@b.com